Benvolguts companys i companyes,
En el dia a dia de la nostra tasca com a docents de religió catòlica a Catalunya, sovint sentim conceptes jurídics o administratius que poden generar confusió. Un d'ells, que de vegades apareix en debats, és el de l'"Alta Inspecció del Departament d'Educació".
Avui volem posar fil a l'agulla i aclarir aquesta qüestió de manera directa: no, l'«Alta Inspecció del Departament d'Educació» com a tal no existeix. És una barreja de dos conceptes totalment diferents.
A continuació, des del sindicat us en desbrocem la realitat perquè disposeu de tota la informació correcta.
On és la confusió? Dos cossos ben diferents
El malentès neix de barrejar l'òrgan de control de l'Estat amb el cos inspector de la Generalitat de Catalunya. La realitat administrativa es divideix així:
1. L'Alta Inspecció de l'Estat (Depèn del Ministeri)
L'Alta Inspecció d'Educació és un òrgan que pertany a l'Administració General de l'Estat (l'Estat central) i està integrada dins de la Delegació del Govern a Catalunya.
Quina és la seva funció? No s'encarrega de controlar el dia a dia de les escoles ni de avaluar els docents. La seva missió és vetllar perquè la normativa de la Generalitat no contradigui les lleis bàsiques de l'Estat i gestionar tràmits burocràtics estatals (com l'homologació i convalidació de títols estrangers).
2. La Inspecció d'Educació (Depèn del Departament)
El cos que realment entra a les nostres escoles i instituts és la Inspecció d'Educació de la Generalitat de Catalunya, que depèn orgànicament del Departament d'Educació.
Quina és la seva funció? Són els inspectors i inspectores de zona de tota la vida. Són els qui supervisen el funcionament dels centres, avaluen la pràctica docent, assessoren els equips directius i garanteixen els drets i deures de tota la comunitat educativa a Catalunya.
En resum: L'«Alta Inspecció» és estatal i burocràtica; la «Inspecció d'Educació» és autonòmica i és la que actua directament sobre el terreny en el nostre sistema educatiu.
Què hem de tenir en compte com a docents de religió?
Com que la nostra matèria està regulada en un marc singular (pels Acords entre la Santa Seu i l'Estat espanyol, així com pel currículum propi sota la competència dels bisbats), és la Inspecció d'Educació del Departament la interlocutora habitual a la qual ens hem d'adreçar per a qualsevol qüestió organitzativa del centre, horaris o avaluacions.
Esperem que aquesta breu aclarida us sigui útil per conèixer millor l'entorn institucional on treballem. Com sempre, des del vostre sindicat estem a la vostra disposició per resoldre qualsevol dubte sobre els vostres drets laborals i professionals.
Bon final de curs a tothom!